Argumentář SOCDEM k vládní důchodové reformě

Argumenty

POZICE

Jurečkova „důchodová reforma“ žádnou reformou není – jde o další ožebračování lidí, pracující budou pracovat déle za méně peněz. Vláda zvyšuje věk odchodu do důchodu na 67 let, i když ví, že většina lidí tak dlouho pracovat nevydrží, snižuje důchody novým důchodcům a naprosto ignoruje zdravotní situaci náročných profesí. Změny negativně dopadnou na každého, kdo půjde do důchodu už v roce 2026. Návrh nijak nepočítá s dofinancováním důchodů z jiných zdrojů než ze zdanění práce.

FAKTA

  • Zvyšování důchodového věku kritizovalo i Ministerstvo zdravotnictví: „Nelze neustále prodlužovat věk odchodu do starobního důchodu, neboť populace ve věku nad 65let není vtakovém zdravotním stavu, aby byla schopna podat potřebný pracovní výkon i v dalších letech.“ Délka dožití ve zdraví v Česku už 50 let osciluje okolo 62 let, v roce 2022 činila 61,8 let – takřka rok pod průměrem EU.[1]
  • Pokud se většina lidí nedožije starobního důchodu ve zdraví, bude muset odcházet do předčasného a invalidního důchodu nebo se do penze promarodí. Ostatní skončí bez práce na dávkách. Navíc vzroste počet pracovních úrazů a nemocí zpovolání. Finance vynakládané na starobní důchody se tak jen přesunou do jiných systémů a stát neušetří téměř nic. Pouze naroste byrokracie, mezi lidmi se prohloubí pocit nespravedlnosti a klesne důvěra ve stát.
  • Trh práce se promění – tradiční profese díky digitalizaci a automatizaci stále více nahrazují stroje.[2] Přicházet o zaměstnání budou hlavně pracující nad 50 let. Už dnes představují více než třetinu nezaměstnaných[3] a firmy o ně nestojí. Nedává proto smysl zvyšovat důchodový věk.
  • Výdaje státního rozpočtu na důchody se vČeské republice dlouhodobě pohybují okolo 8–9 % HDP (v roce 2021 šlo o 8,9 %) a do roku 2060 mají dosáhnout 11,8 %.[4] Přes 12 % ze svého HDP[5] přitom dnes vynakládají na důchody Francie, Španělsko, Finsko, Belgie nebo Rakousko a státní rozpočet se jim nehroutí. Stejně tak vPolsku činí v posledních 10 letech podíl důchodů na HDP více než 10 %.
  • Kvůli nedostatku bezplatných školek a jeslí u nás stojí péče o děti na babičkách a dědečcích, kteří vdůchodu pracujícím rodičům pomáhají shlídáním a péčí. Čím déle ovšem budou prarodiče nuceni pracovat, tím méně rodin se bude moct spolehnout na jejich pomoc, což při nedostupném bydlení a nízkých výdělcích prohloubí pokles porodnosti (letos patrně rekordně nejnižší od roku 1785).[6]
  • Při výpočtu penzí se má v letech 2026-2035 snížit první redukční hranice osobního vyměřovacího základu ze 100 % na 90 % a výše procentní výměry za rok pojištění z1,5 % na 1,45 %. Dojde ke snížení náhradového poměru mezi důchody a výdělky cca o 3 % průměrné mzdy a hlavně k poklesu nových důchodů o 8 %, u nejchudší desetiny dokonce o 11 %![7]
  • Už dnes má 7 % samostatně žijících seniorů vyšší výdaje než příjmy adalších 38 % výdaje i příjmy stejné, ale nemají úspory na více než dva měsíce = takřka 50 % samostatně žijících důchodců je přímo ohrožena chudobou.[8] Pouze necelé třetině osamělých důchodců se úspory rozšiřují.
  • Ministr Jurečka sliboval, že zavede dřívější odchod do důchodu pro náročné profese, konkrétně pro část III. kategorie a celou IV. kategorii prací, tedy pro cca 120 tisíc zaměstnanců. Vláda nicméně pracující podvedla a poslanci SPOLU úpravu omezili jen na IV. kategorii prací, tedy na pouhých 12tisíc lidí.

ŘEŠENÍ

  1. Důchodová reforma pro 21. století musí vystoupit zbubliny pojistného systému. Financovat penze jen ze zdanění práce (odvody zaměstnanců jsou reálně daní z práce) je zastaralé a nedostatečné.
  2. Stát musí podporovat mladé rodiny veřejnými službami, tzn. levným bydlením (hlavně startovacími byty) a bezplatnými školkami a jeslemi, což funguje nejvíce. SOCDEM znovu prosadí nárok na místo vjeslích či ve školce už od jednoho roku dítěte. Dále se osvědčily flexibilní úvazky pro rodiče malých dětí a finanční motivace – např. 100% rodičovská do tří let věku dítěte a bonus za druhé a třetí dítě. Nejvíce lidé volají po vyšších výdělcích, aby rodina zvládla vyžít z jedné výplaty, když je druhý rodič na mateřské či rodičovské. Pokud bude snadnější mít děti, ideálně stoupne porodnost a následně se zlepší poměr pracujících na důchodce.
  3. Nejhorší období demografického vývoje má kompenzovat hospodářský růst a zvyšování výdělků. Čím více bude práce a čím vyšší budou mzdy a platy, tím vyšší příjem z pojistného a důchodový účet nebude končit vobrovském propadu.
  4. Spravedlivá důchodová reforma je fakticky vdnešní době daňová reforma. Moderní daňový mix má po vzoru západních zemí danit především kapitál a velké korporáty, ne lidskou práci a spotřebu. Lidé v Česku jsou zdaněni příliš a SOCDEM další zdanění pracujících odmítá! Vyšší náklady na penze musíme dofinancovat ze zdanění obřích majetků nad 100 milionů Kč, velkého byznysu a bank. K tomu je potřeba omezit odliv zisků do zahraničí a zneužívání transferových cen, efektivněji určovat základ daně právnickým osobám, zavést sektorovou daň a progresivně zdanit příjmy a majetky.
  5. Podmínky pojistného na sociální zabezpečení vysokopříjmovým OSVČ a pracujícím na dohody se musejí srovnat se zaměstnanci na pracovní poměr. Lidi lze kpodnikání nebo brigádám motivovat daňovým zvýhodněním, ale ne nepřiměřeně nízkými nebo žádnými odvody do sociálního systému.
  6. Důchodový věk musí být zastropován nejvýše na 65 letech, jak uzákonila sociálně demokratická vláda Bohuslava Sobotky před 7 lety. Podle těchto pravidel by do důchodu v65 letech odcházeli pracující už od roku 2036 (tedy lidé narození po roce 1971).
  7. Ještě před dosažením 65 let věku mají mít právo odcházet do důchodu zaměstnanci v náročných profesích zcelé III. i IV. kategorie. Jde o hutníky, svářeče, hloubkové potápěče, pracující v lesnictví, v noci, ve vícesměnném provozu atd. – cca o 420 tisíc lidí. Sociálně demokratičtí poslanci před třemi lety navrhovali, aby za každých 10 let v náročné práci mohl jít zaměstnanec do důchodu o rok dříve, což by finančně vyrovnaly vyšší odvody zaměstnavatele.

VÍCE INFO

Jana Maláčová: Opičí důchodová reforma[9]

Jana Maláčová: Vládní důchodová reforma nic neušetří, většina lidí nemůže pracovat nad 65 let[10]

Jana Maláčová: Důchodová reforma stojí na mylném předpokladu, že je potřeba zdanit jen práci[11]

Jana Maláčová: Neschopná vláda se chystá lidi udřít[12]

Ilona Švihlíková: Několik poznámek k důchodové reformě[13]

Vladimír Špidla: Důchodová reforma je sociálně neudržitelná a nepřijatelná[14]

 

ZDROJE

[1] Eurostat, Healthy life years, 2022

[2] Deloitte, Automatizace v ČR: Proč se (ne)bát robotů, 2018

[3] Úřad práce, Nezaměstnanost klesla na 3,8 %. Na dvojnásobek vzrostl počet rekvalifikací, 2024

[4] OECD, Pensions at a Glance, 2023

[5] Eurostat, Expenditure on pensions, 2022

[6] Seznam Zprávy, Ještě horší, než se odborníci báli. Dětí se může narodit nejméně v historii, 2024

[7] Důvodová zpráva k návrhu zákona, kterým se mění zákon o důchodovém pojištění (tedy k návrhu „důchodové reformy“), 2024

[8] PAQ research, Život k nezaplacení, 2024

[9] MF Dnes, Opičí důchodová reforma, 2024

[10] iRozhlas, Vládní důchodová reforma nic neušetří, většina lidí nad 65 let nemůže pracovat, říká Maláčová, 2024

[11] iRozhlas, Důchodová reforma stojí na mylném předpokladu, že je potřeba zdanit jen práci, kritizuje Maláčová, 2024

[12] Právo, Neschopná vláda se chystá lidi udřít, 2024

[13] !Argument, Několik poznámek k důchodové reformě, 2024

[14] iRozhlas, Sociálně neudržitelný systém, kritizuje důchodovou reformu Špidla. ‚Nutné řešení,‘ oponuje Nerudová, 2023